Du visar för närvarande Köpa begagnad elbil – checklista

Köpa begagnad elbil – checklista

Vad ska man tänka på när man köper begagnad elbil?

Låg milkostnad, inga utsläpp vid körning och halva priset för service. Fördelarna med att skaffa elbil kan vara många. Men det finns även vissa saker man ska tänka på innan sitt köp.

Checklista för dig som går i elbilstankar

Denna checklista är din hjälp på vägen till att köpa en begagnad elbil. Du kan även kontakta din kommunala energi- och klimatrådgivare för kostnadsfri opartisk rådgivning.

1. Dina behov

  • Äldre elbilar med mindre batteri har ofta kortare räckvidd, men det kan ändå vara fullt tillräckligt för vardagliga behov. Börja med att ta reda på hur långa dina bilresor är.
  • För loggbok över dina bilresor i två-tre veckor och se hur långa sträcker du kör dagligen. Om 90 % av dina resor ligger
    under 10–20 mil, så kan det räcka, ifall du har laddmöjligheter på jobbet, om familjen har en bil till eller du kan täcka de övriga behoven med kollektivtrafik, taxi eller hyrbil.
  • Ladda ner appar för att kolla publika laddmöjligheter i din närhet om det behövs för under delar av dina resor. Oftast sker dock över 90 % av laddningarna hemma eller på arbetsplatsen.

2. Räckvidd

  • Räckvidden är beroende av flera aspekter, inte bara batteriets storlek. Bland annat bilens tyngd, däck och däcktryck, om batteriet återladdas vid körning, samt yttre faktorer som körstil, väder och vind. Kan du ha bilen i garage eller förvärma batteriet vintertid ökar räckvidden.
  • När du tittar på en begagnad elbil, kolla upp vad laddtiden blir från tomt till fullt batteri och se om det fungerar med dina dagliga behov. Detta beror på batteriets storlek och laddningskapacitet.
  • Kan du ladda på ditt jobb eller andra ställen du besöker ofta. Finns laddmöjligheter minskar behovet av lång räckvidd.
  • Snabbladdning är intressant för att bedöma räckvidden. Skilj på ombordladdare i bilen som är den som laddar vid hemmaladdning, och snabbladdning som sker via en yttre laddare. En del äldre elbilar har bara ombordladdare och kan då inte snabbladdas. En ombordladdare på exempelvis 3,7 kW kan behöva hela natten på sig för att laddas och är inte så lämplig för långresor om också räckvidden är kort.
  • Kolla om det finns så kallad räckviddsförlängare, en liten bensinmotor som endast kan ladda batteriet. Det kan vara praktiskt men inte så miljövänligt. Denna motor kan behöva kontrolleras om den ej använts regelbundet, samt behöva regelbunden service.
  • Kontrollera om bilen laddar batteriet när den motorbromsar. Ibland ställs det in med ett läge till exempel via växelspaken.
  • En äldre elbil kan ha en räckvidd som mätts enligt en äldre standard, NEDC. Var uppmärksam om du jämför med en bil som har mätts med den nyare standarden WLTP.
Vit elbil som laddar

3. Batteri

  • De flesta batterier är väldigt hållbara och beräknade att hålla hela bilens livslängd och brukar ha en garanti på 8 år eller 10 000 mil. Batteriets storlek mäts i kWh (kilowattimmar).
  • Kontrollera om bilen servats enligt kraven för att garantin ska gälla, samt hur stor kapacitet batteriet ska ha efter en viss tid för att kunna utnyttja garantin.
  • Kolla om batteriet är friköpt eller om det tillkommer en batterihyra. Friköpt eller leasing har sina för- och nackdelar precis som inom andra områden.
  • Kontrollera batteriets skick, vissa modeller visar batterihälsan i sin meny, ibland behövs instruktionsboken för att hitta. I en del fall krävs diagnosutrustning hos verkstad eller bilhandlare. Till en del modeller kan man via en adapter och en app och koppla upp sig mot bilen och kontrollera batterihälsan, ett så kallat batterikonditionstest.
  • Kolla så det inte finns fysiska skador på bilen nära batteriet som tillkommit tex när man lyft bilen för däckbyte, exempelvis bucklor i plåten.
  • Kontrollera att det vanliga 12-voltsbatteriet också är i gott skick, det driver många funktioner precis som i en bil med förbränningsmotor.

4. Laddning

  • Det finns ett antal olika laddkopplingar på marknaden och det bör ingå minst två sladdar för laddning, en för hemmaladdning, en för nödladdning via schucko (vägguttag) och ibland en för snabbladdning eller 3-fasuttag. En ny laddkabel kostar några tusen kronor och det finns även adaptrar mellan
    olika uttag.
  • Undersök sladdarnas skick så de är oskadda. Fråga om kontaktstycket/handsken blir varm vid laddning.
  • Typ 2-kontakt är det vanligaste men en del äldre bilar har typ 1. Har bilen även snabbladdare har den två stift i underkant, eller ett eget uttag med två kraftigare stift.
Grafisk bild på hur en typ 1 och typ 2 laddare ser ut.

5. Ekonomi

  • En elbil drar ofta 1,5–2 kWh per mil och kostnaden beror på ditt elpris. Att ladda hemma ger en kostnad på ungefär 2–3,50 kr/mil. Servicen är enklare på elbil och kostar cirka hälften så mycket som för en bil med förbränningsmotor.
  • Gör en egen kalkyl baserad på just dina nätavgifter, elavtal och kostnad att ladda exempelvis på jobbet. Kom ihåg att inkludera kostnad för laddstation hemma.
  • Har du, eller planerar du att skaffa solceller? 3 kW solceller, dvs cirka 10 paneler, räcker på årsbasis till motsvarande runt 2000 mil.

6. Praktiska tips

  • Kontrollera hur klimatanläggning och värme drivs och hur det påverkar räckvidden. Har bilen en värmepump till kupévärmaren minskar eldriften och förlänger räckvidden. Ibland finns det en värmare som går på diesel/HVO.
  • Sits- och rattvärmen kan vara mer effektiv än kupévärmen. Kontrollera om sitsvärmaren slår av sig när bilen slås av så den inte är på automatiskt nästa gång.
  • Kontrollera att bilen har energisnåla däck med lågt rullmotstånd, ofta smala däck.

Kontakta din kommunala energi- och klimatrådgivare för mer hjälp!

Energicentrum – din kommunala energi- och klimatrådgivare i Jönköping, Vaggeryd, Habo, Mullsjö och Sävsjö.

Det finns opartisk kostnadsfri energi- och klimatrådgivare i nästan samtliga Sveriges kommuner.