Har du funderat på att resa mer klimatsmart nästa semester? Då är du inte ensam. Först kom begreppet ”flygskam”, och därefter kom ”tågskryt”. Men, hur ska man gå till väga? Och hur klimatsmart är tåget egentligen?
Förra veckan bjöd resegurun och tågexperten Per J Andersson oss på tåginspiration i sitt föredrag om hållbart resande. Han tog oss med på en historisk resa från den första järnvägen i industrialismens England till framtidsspaning om hyperloops. Där emellan guidade han oss steg för steg från Malmö station och vidare ut på kontinenten, allt på räls.
Missade du Pers föredrag? Som tur är så är så är ju Per redaktör på Vagabond och delar frekvent av sig av sina tips.
- Läs Pers Tågblogg
- Fördjupa dig i tågets historia och framtid i Pers bok ”Ta tåget”
- Lyssna på när Tågpodden Tur & Retur intervjuade Per om hans fantastiska resor
Tågluff – Interrailpass och hjälp på vägen
Att tågluffa hade sin peak tidigt 90-tal, men sen sjönk intresset. Detta resulterade i att många nattåg lades ner och semestrande med tåg blev allt krångligare. Men, nu är tågluff hett igen! Sommaren 2019 ökade försäljningen av Interrailkort för att tågluffa i Europa med hela 85 procent jämfört med året innan! Hade inte en pandemi satt stopp för resorna under 2020 kunde vi nog väntat oss ännu ett rekordår.
Med det ökade intresset ökar även investeringarna i tåginfrastrukturen och flera nya stora satsningar är på gång. Bland annat kommer man från och med våren 2021 kunna åka nattåg Stockholm-Berlin.
För den som vill upptäcka Europa är det självklara valet ett Interrailpass som ger dig obegränsade tågresor i 33 länder. Respassets längd och antalet resdagar går att variera till det som passar just in semester bäst. Och, den vanliga uppfattningen att tågluff bara är för ungdomar är en seglivad myt. Interrail erbjuder såväl barn som senior biljetter.
Värt att lägga på minnet är dock att Interrailpasset inte gäller i ens hemland. Så resan ut från Sverige tillkommer. Vissa tåg i Europa kräver även en platsreservation som kostar extra, och hur dessa bokas varierar mycket från land till land.
Boka tågbiljetter
Avsaknaden på ett gemensamt bokningssystem krånglar till saker lite. Men, för den som vill få hjälp på vägen finns det gott om hjälp att få.
Facebookgruppen ”Tågsemester” som började två kollegor emellan har vuxit till över 100 000 medlemmar som frekvent delar med sig av tips och trix. Därtill finns många hemsidor och bloggar helt fokuserade på tågluff i Europa, Europarunt.se är ett exempel. Vill man läsa om tågresor i hela världen finns seat61.com.
Per delade med sig av några tips på sidor på bokning av tågbiljetter och platsreservationer:
Vill man lägga en slant extra för att få hjälp med all bokning rekommenderar Per att man ringer till Centralens resebutik i Kalmar.
Tågets miljöpåverkan
Att resa med tåget är ett klimatsmart alternativ jämfört med flyget är ett välkänt faktum. Exakt hur mycket ett tåg släpper ut varierar mellan olika länder. I Sverige (och största delen av Norden) går tågen på el. Då den svenska elmixen i nästan uteslutande består av el från förnybara energikällor och kärnkraft har tågen i Sverige väldigt låga utsläpp. Ute i Europa används fortfarande koleldade kraftverk vilket ökar elproduktionens utsläpp, och i Danmark är det vanligt med dieseltåg.
Trots denna skillnad i utsläpp så släpper en tågresa Malmö-Paris ut en fjärdedel jämfört med en flygresa samma sträcka. (87 kg koldioxid jämfört med 340 kg). Ifall resten av Europa ställer om till eldrivna tåg som körs på fossilfri el hade utsläppen hamnat på ynka 34 kg (Källa: Sveriges Radio).
Vill du klimatberäkna din semester och jämföra olika transportmedel? Spana då in verktyget klimatsmartsemester.se.
Hoppas du är lika taggade som vi är på att ge dig ut och resa klimatsmart!
Har du frågor och funderingar? Eller vill du får rådgivning i energi- och klimatfrågor? Tveka inte att kontakta oss.
Pingback: Energicentrum | Åtta steg mot en mer hållbar livsstil
Pingback: Energicentrum | Hållbart resande - Webbinarium med Per J Andersson